x
تبلیغات

 

Junk Email یا ایمیل های ناخواسته اصطلاحی است که شرکت مایکروسافت برای ایمیل های دریافت شده (به صورت ناخواسته) از طریق نرم افزار Outlook، در نظر گرفته است.

به یاد داشته باشید که این گونه ایمیل ها، ایمیل هایی هستند که شما آنها را به صورت ناخواسته (از سوی شخصی که وی را نمی شناسید) دریافت می کنید و در اغلب موارد، محتویات آنها جنبه تبلیغاتی داشته و یا به سایتی اشاره می نماید که ممکن است کلیک بر روی لینک درج شده در آنها، اثرات مخربی بر روی رایانه شما بگذارد. به هر حال، در فضای سایبری کنونی، میزان ایمیل های ناخواسته (Spam) بسیار بیشتر از ایمیل هایست که افراد برای فعالیت های مورد نظر خود، با یکدیگر تبادل می نمایند، می باشد!

 

نکته: وجود قابلیت Junk Email در Outlook می تواند زیر ساخت ایمیل سازمان شما را در مقابل حملات Phishing مقاوم نماید. حملات فیشینگ، حملاتی هستند که شخص ارسال کننده ایمیل با استفاده از مهندسی اجتماعی سعی در گرفتن اطلاعات حیاتی شما مانند اطلاعات مرتبط با حساب های بانکی دارد.

 

از این رو، مایکروسافت جهت کاهش آسیب این گونه ایمیل ها، قابلیت Junk Email Filter را در نرم افزار Outlook گنجانده و به صورت مرتب اقدام به بروزرسانی آن (در راستای مقابله با روش های جدید ارائه شده از سوی افراد ارسال کننده این گونه ایمیل ها) می نماید. اگر چه Outlook مانع از دریافت این گونه ایمیل ها نمی گردد، اما در صورت دریافت، آنها را به پوشه Junk Email هدایت می نماید.


نکته: ممکن است Outlook در تشخیص ناخواسته بودن یک ایمیل اشتباه نموده و لذا شما را در فعالیت حرفه ایی خود، دچار مشکل کند. از این رو، پیشنهاد می گردد که در فواصل زمانی مورد نظر خود، اقدام به بررسی ایمیل های موجود در فولدر Junk Email نموده و در صورت یافتن ایمیل هایی مشروع و درست (legitimate)، آنها را به فولدر Inbox خود منتقل نمایید. عملیات انتقال می تواند به صورت دستی صورت پذیرد و یا آنکه با انجام عملیات زیر، می توان این اقدام را به صورت خودکار به انجام رسانید:

 

10

 

11

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، با انتخاب گزینه موجود در تصویر فوق، با دریافت ایمیل از مبدا مشخص شده، Outlook دیگر آن را به عنوان ایمیل ناخواسته در نظر نگرفته و لذا زین پس این ایمیل ها به صورت خودکار در فولدر Inbox قرار خواهند گرفت.

 

توجه داشته باشید که قابلیت Junk Email Filter به صورت پیش فرض در حالت فعال قرار داشته و تنها اقدام به فیلتر نمودن ایمیل های ناخواسته ای می نماید که خود کاربر، مبدا آنها را برای Outlook مشخص نموده باشد. شما می توانید با تغییر در این پیش فرض، موجب بالا رفتن دقت Outlook در فیلتر نمودن ایمیل های ناخواسته نمایید (فیلتر نمودن خودکار توسط Outlook می تواند بر اساس پارمترهایی از قبیل زمان دریافت ایمیل و یا محتویات ایمیل مورد نظر باشد). بدین منظور کافیست طبق تصاویر زیر عمل کنید:

12

 

13
علاوه بر توانایی Outlook در راستای تشخیص خودکار ایمیل های ناخواسته، شما به عنوان کاربر نیز می توانید به او در این مهم یاری رسانید. به عنوان مثال، شما می توانید با مشخص نمودن آدرس آیمیل و یا دامین ارسال کننده ایمیل، برای Outlook مشخص کنید که نمی خواهید چنین ایمیل هایی را در Inbox خود مشاهده کنید. بدین ترتیب، در صورت دریافت ایمیل با چنین مشخصاتی، ایمیل مورد نظر به صورت خودکار به فولدر Junk Email راهنمایی می گردد. در لیست زیر می توانید مواردی که امکان تیون نمودن آنها از سوی کاربر امکان پذیر است، مشاهده کنید:

 


Safe Senders: آدرس های ایمیل و دامین های مرتبط با آنها، هیچگاه از سوی Outlook به عنوان ایمیل ناخواسته (فارق از محتویات درج شده در آنها) شناسایی نشده و برخورد به عنوان یک Junk Email بر روی آنها صورت نمی پذیرد.


14

 

نکته: در صورت استفاده از Outlook به عنوان Email Client در زیر ساخت Exchange Server، تمامی آدرس های ایمیل موجود در Global Address List، به عنوان ایمیل های مشروع شناسایی می شوند. همچنین آدرس های ایمیل مشخص شده در Contactهای تعریف شده از سوی شما نیز هیچگاه به عنوان Junk Email شناسایی نمی گردند (می توانید این رفتار Outlook را با غیر فعال کردن گزینه Also trust email from my Contacts غیر فعال کنید. به شکل فوق نگاه کنید). همچنین توجه داشته باشید که هنگامی که شما به ایمیلی که قبلا آن را به عنوان Contact در Outlook تعریف ننموده اید، ایمیلی را ارسال می کنید، به صورت خودکار آدرس ایمیل مورد نظر در لیست Safe Senders اضافه نشده و لذا در صورت پاسخ از سوی شخص دارنده ایمیل، ممکن است پاسخ وی در فولدر Junk Email قرار گیرد.

به منظور مشخص نمودن یک ایمیل به عنوان ایمیلی مشروع، می توانید در پنجره فوق با کلیک بر روی دگمه Add،  آدرس آن را وارد کنید. به مثال زیر نگاه کنید:

15

 

نتیجه انجام عملیات فوق را در شکل زیر مشاهده می نمایید:

 

16

 

نکته: توجه داشته باشید که شما نمی توانید بیش از 1024 ایمیل مشروع را در این قسمت برای Outlook مشخص کنید.

 

علاوه بر روش فوق، می توان عملیات مشخص نمودن آدرس ایمیل و یک دامین را با سرعت بیشتری به انجام رسانید. بدین منظور، در فولدر Junk Email خود، بر روی ایمیل مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. به شکل زیر نگاه کنید:

 

17

 

در صورت انتخاب گزینه Never Block Sender’s Domain، رخداد زیر بوقوع خواهد پیوست:

 

18

 

نکته: اگر چنانچه می خواهید آدرس هایی که در این قسمت آنها را وارد کرده اید، در اختیار شخص دیگری قرار دهید و یا آنکه آنها را به مکان دیگری انتقال دهید، می توانید با کلیک بر روی دگمه Export To File، آنها را به صورت خودکار در یک فایل متنی در مسیر دلخواه خود ذخیره کنید. بدیهیست، با کلیک بر روی دگمه Import From File می توانید اطلاعاتی که قبلا آنها را Export نموده اید را در سیستم مورد نظر خود Import کنید.

 

Safe Recipients. اگر چنانچه می خواهید آدرس ایمیل شما به عنوان ایمیل ناخواسته از سوی Outlook مقصد در نظر گرفته نشده و در فولدر Junk Email قرار نگیرد (فارق از محتویات درج شده در ایمیل مورد نظر)، آدرس ایمیل و یا نام دامنه های مورد نظر خود را در این قسمت وارد کنید. به شکل زیر نگاه کنید:

 

19

 

 نکته: توجه داشته باشید که شما نمی توانید بیش از 1024 آدرس ایمیل در این قسمت برای Outlook مشخص کنید. روش اضافه کردن یک آدرس ایمیل در این قسمت، دقیقا همانند آنچه که در قسمت Safe Senders بدان اشاره شد، می باشد.

 

 

Blocked Senders. شما می توانید با مشخص کردن آدرس ایمیل های مورد نظر خود در این قسمت، به Outlook بفهمانید که آدرس های مورد نظر را به عنوان ایمیل های ناخواسته در نظر گرفته و در صورت دریافت اطلاعات از سوی آنها، ایمیل های دریافتی را به فولدر Junk Email هدایت کند. توجه داشته باشید که ایمیل های دریافتی از آدرس های مشخص شده، همواره به عنوان Junk Email (فارق از محتویات آنها) شناخته می شوند.

 

20

 

نکته: شما نمی توانید بیش از 500 آدرس ایمیل را در این قسمت برای Outlook مشخص کنید. روش اضافه کردن یک آدرس ایمیل در این قسمت، دقیقا همانند آنچه که در قسمت Safe Senders بدان اشاره شد، می باشد.

 

علاوه بر روش فوق، می توان از روش زیر نیز به منظور سرعت بخشیدن به انجام این عملیات استفاده نمود:

 

21

 

 

Blocked Top-Level Domain List. به منظور جلوگیری از دریافت ایمیل های ناخواسته از سوی کشورهای خاص، می توانید با استفاده از کدهای مرتبط با کشور مورد نظر خود، اقدام به انتخاب آنها در قسمت نمایش داده شده در شکل زیر نمایید. به عنوان مثال، با انتخاب عبارت US. امکان دریافت ایمیل از سوی کاربرانی که آدرس ایمیل آنها به us. ختم می شوند، از سوی Outlook جلوگیری به عمل می آید.

 

22

 

23

 

 

Blocked Encodings List. مطمئن هستم که در طول استفاده از Outlook به عنوان یک ایمیل کلاینت، شرایطی برای شما رخد می دهد که ایمیلی با محتویات روسی و یا چینی که اغلب نیز به عنوان Spam بوده و حاوی لینک های مغرضانه می باشند، دریافت کرده اید. البته توجه داشته باشید که در صورت مراودات تجاری با این گونه کشورها، دریافت چنین ایمیل هایی طبیعی می باشد.

 

خوشبختانه، با استفاده از تنظیمات موجود در این قسمت، می توانید به Outlook بفهمانید که در صورت دریافت ایمیل از سوی زبان هایی غیر از زبان مورد نظر شما (با بررسی محتویات ایمیل دریافت شده)، اقدام به بلاک نمودن آن نماید. به تصاویر زیر نگاه کنید:

 

24

 

25

 

نکته: برخورد با ایمیل های ناخواسته بر اساس فعال و یا غیر فعال بودن قابلیت Cached Exchange Mode، اندکی متفاوت است. به عنوان مثال:

 

  • در صورت فعال بودن قابلیت Cached Exchange Mode، تنظیمات مرتبط با Junk Email، بر روی سرور ذخیره شده و لذا این تنظیمات با حرکت کاربر از یک رایانه به رایانه دیگر، در دسترس خواهد بود. مورد دیگر آنکه، بر اساس تنظیمات انتخاب شده از سوی کاربر، عملیات بررسی ایمیل های دریافتی، از طریق سرور صورت گرفته و لذا بار انجام این عملیات از سوی Outlook برداشته خواهد شد. به عنوان مثال، در صورت دریافت ایمیل از سوی آدرسی که در قسمت Blocked Senders قرار گرفته است، از طریق Exchange Server در فولدر Junk Email قرار داده شده و Outlook تنها اقدام به دریافت ایمیل و قرار دادن آن در پوشه Junk Email می نماید و عملیات بررسی ایمیل و تصمیم بر چگونگی برخورد با آن، از دوش Outlook برداشته می شود.
  •  اگر چنانچه قابلیت Cached Exchange Mode غیر فعال باشد، اگر چه تنظیمات انجام گرفته بر روی قابلیت Junk Email، کماکان بر روی سرور ذخیره می شود، اما این تنظیمات تنها در Outlook Web App از طریق سرور مورد استفاه قرار می گیرند. این در حالیست که در نسخه Outlook، تمامی بررسی های صورت گرفته بر روی ایمیل های دریافت شده، توسط خود Outlook صورت می پذیرد.