x
تبلیغات

در این قسمت از سری مقالات پشتیبان گیری از اطلاعات موجود در ایستگاه کاری با استفاده از محصول SCDPM) System Center Data Protection Manager 2016)،  به چگونگی ایجاد یک Protection Group در راستای ایجاد یک Company Protection Policy، خواهیم پرداخت.

قبل از ایجاد Protection Group مورد نیاز، می بایست اقدام به نصب agent مربوط به SCDPM بر روی رایانه هایی که می خواهید فرآیند Client Protection بر روی آنها پیاده سازی گردد، نمایید. در این خصوص در سایت مقالاتی به صورت تخصصی قرار گرفته است. جهت دسترسی به این مقالات، اینجا را کلیک کنید.

 

بعد از حصول اطمینان از نصب agent، کافیست طبق تصاویر زیر عمل کنید:

 

1

 

2

 

3

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، در این مرحله می بایست رایانه ایی که می خواهید از اطلاعات آن حمایت کنید را مشخص کنید.

 

4

 

5

 

در صورت بالا بودن تعداد رایانه های مورد حمایت، می توانید به جای انجام عملیات فوق، لیست ایستگاه های کاری مورد نظر را در یک فایل متنی قرار داده و با کلیک بر روی دگمه Add From File، آنها را به یکباره فراخوانی نمایید.

 

6

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، در این مرحله می توانید محل هایی که اطلاعات حیاتی کاربران در آنجا قرار دارند را مشخص کنید. و یا آنکه با فشردن دگمه Add Rows، به صورت دستی اقدام به معرفی آنها نمایید. به شکل زیر نگاه کنید:

 

7

 

8

 

با انتخاب گزینه Allow Users To Specify Protection Group Members، می توانید علاوه بر مشخص کردن محل های تحت حمایت خود، توانایی انتخاب آنها را نیز به کاربران بدهید. همچنین در صورت نیاز به مشخص نمودن فایل هایی با پسوند های خاص، جهت چشم پوشی در هنگام عملیات پشتیبان گیری، پسوندهای مورد نظر خود را در کادر File Type Exclusion مشخص کنید.

 

9

 

منظور از Retention Range، مدت زمانیست که SCDPM اقدام به نگه داشتن اطلاعات پشتیبان گیری شده می نماید. بعد از پایان این زمان، اطلاعات از سوی SCDPM حذف گردیده و جای خود را به اطلاعات جدید می دهند.

 

از آنجایی که قابلیت Client Protection بر روی ایستگاه های کاری کاربرد دارد و ممکن است در سازمان شما رایانه های همراه نیز شامل این ایستگاه های کاری باشند، منطقی نخواهد بود که به محض عدم ارتباط آنها با SCDPM، اخطار برای مدیر شبکه ارسال گردد. از این رو، با مشخص کردن مدت زمانی که می بایست بگذرد و بعد از آن اقدام به ارسال اخطار گردد، می توانید از تولید حجم زیادی از اخطارهای مرتبط با این سناریو جلوگیری کنید.

 

10

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، در این مرحله می بایست نامی برای Protection Group ایجاد شده انتخاب کرده و محل ذخیره سازی اطلاعات را مشخص کنید.

 

11

 

در این مرحله می بایست میزان فضای در نظر گرفته شده از شما در راستای پشتیبان گیری از اطلاعات مورد نظر را مشخص کنید. توجه داشته باشید که فضای مشخص شده برای هر ایستگاه کاری تحت حمایت در نظر گرفته شده و میزان فضای کنار گذاشته شده برای هر ایستگاه کاری، بسته به مقدار عدد وارد شده در قسمت Retention Range می باشد.

 

12

 

13

 

14

 

15

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، به محض ایجاد Protection Group مورد نظر، عملیات پشتیبان گیری آغاز گردیده و بعد از گذشت مدت زمانی (بسته به میزان اطلاعات موجود بر روی ایستگاه های کاری)، رخداد زیر بوقوع می پیوندد:

 

16

 

17

 

بعد از نصب agent، آیکن نمایش داده شده در شکل فوق، در ایستگاه های کاری به نمایش گذاشته می شود. توجه داشته باشید که کاربرا می توانند از این آیکن در راستای مدیریت این قابلیت استفاده نمود. به منظور دسترسی به تنظیمات موجود از سوی کاربران، می بایست طبق تصویر زیر عمل کرد:

 

18

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می نمایید، در زبانه Summery می توانید وضعیت کلی عملیات پشتیبان گیری را بررسی کرده و Company Protection Policy ایجاد شده از سوی مدیر شبکه را مشاهده نمود. همچنین با کلیک بر روی دگمه Sync Now می توانید عملیات پشتیبان گیری را به صورت دستی آغاز کنید.

 

19

 

در قسمت Protected Items، می توانید فضای های در نظر گرفته شده از سوی مدیر شبکه در راستای پشتیان گیری را مشاهده کرده و در صورت صلاحدید مدیر شبکه، خود کاربر نیز اقدام به انتخاب محل هایی که می بایست از آنها پشتیبان گیری شود، نماید.

 

20

 

توجه داشته باشید امکان غیر فعال کردن مکان های مشخص شده از سوی مدیر شبکه، از طریق کاربران وجود نداشته و تلاش برای انجام این کار منجر به نمایش رخداد خطای زیر می گردد:

 

21

 

کاربران می توانند با استفاده از زبانه Recovery (بسته به پیکربندی های انجام گرفته بر روی SCDPM) خود اقدام به انجام عملیات Recovery اطلاعات پشتیبان گیری شده نمایند.

 

22

 

نکته: همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، اگر چه از صحت تنظیمات صورت گرفته بر روی SCDPM اطمینان خاطر وجود داشته (در قسمت پنجم از این سری مقالات، به چگونگی فعال کردن قابلیت End-User Recovery خواهیم پرداخت) و اطلاعات نیز به درستی پشتیبان گیری شده اند، اما کماکان امکان بازیابی اطلاعات از سوی کاربران وجود ندارد. به راستی دلیل این رخداد چیست؟

 

دلیل این رخداد را می توان در معرفی قابلیت Modern Backup Storage در SCDPM 2016 دانست. به عبارت دیگر، اگر چنانچه محل ذخیره سازی اطلاعات پشتیبان گیری شده در SCDPM بر اساس قابلیت Modern Backup Storage در نظر گرفته شده است، امکان انجام عملیات Recovery از سوی کاربران وجود نداشته و در صورت نیاز به انجام این کار، مدیر شبکه می بایست از طریق SCDPM اقدام به انجام این مهم نماید.

 

اگر چنانچه بخواهیم از آخرین وضعیت عملیات پشتیبان گیری اطلاعاتی را بدست آوریم، کافیست بر روی آیکن مذکور کلیک کنید. در این صورت با رخداد زیر مواجه خواهید شد:

 

23

 

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که با فرض در نظر گرفتن 1 گیگابایت فضا جهت نگهداری از اطلاعات پشتیبان گیری شده، کاربر اقدام به انتخاب فضایی نماید که بیش از این حجم طلب کند، چه رخدادی بوقوع خواهد پیوست. با این فرض، با انجام اولین عملیات یکسان سازی اطلاعات، رخداد زیر به نمایش گذاشته می شود:

 

24

 

در این صورت، با مراجعه به پنجره تنظیمات قابلیت Client Protection، می توانید علت نمایش این رخداد خطا را بیابید:

 

25

 

26

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، دلیل رخداد خطای به نمایش گذاشته شده، عدم کافی بودن فضای ذخیره سازی اطلاعات پشتیبان گیری شده، ذکر شده است.

 

از این رو، امکانی برای کاربران در نظر گرفته شده است که از طریق آن، کاربران می توانند بعد از انتخاب فضای مورد نظر خود و قبل از تایید آن برای انجام عملیات پشتیبان گیری، حجم آن را با میزان فضای در اختیار قرار گرفته شده از سوی مدیر شبکه، مقایسه کنند. بدین منظور می بایست بعد از انتخاب فضای مورد نظر، بر روی دگمه Calculate کلیک نمود. به شکل زیر نگاه کنید:

 

27

 

در صورت نیاز به ارائه امکان بازیابی اطلاعات پشتیبان گیری شده به کاربران و همچنین عدم استفاده از قابلیت Modern Backup Storage در راستای نگهداری از اطلاعات پشتیبان گیری شده، می بایست ابتدا اقدام به فعال نمودن گزینه End-User Recovery در SCDPM نمایید. در این خصوص، در قسمت پنجم از این سری مقالات، مطالبی را خدمت شما علاقمندان عرض خواهیم کرد. با ما همراه باشید...

 

 

لینک های مرتبط با این مقاله:

  1. پشتیبان گیری از اطلاعات موجود در ایستگاه کاری با استفاده از محصول SCDPM بر اساس قابلیت Client Protection – قسمت اول (معرفی)
  2. پشتیبان گیری از اطلاعات موجود در ایستگاه کاری با استفاده از محصول SCDPM بر اساس قابلیت Client Protection – قسمت دوم (بررسی سیاست Company Protection Policy)
  3. پشتیبان گیری از اطلاعات موجود در ایستگاه کاری با استفاده از محصول SCDPM بر اساس قابلیت Client Protection – قسمت سوم (بررسی پیش نیازهای مرتبط با پیاده سازی این قابلیت بر روی ایستگاه های کاری)