x
تبلیغات

 

با استفاده از قابلیت File History (که برای اولین بار در Windows 8 معرفی شده است و در Windows 10، شاهد ارتقاء چشمگیر عملکرد آن هستیم)، می توانید از اطلاعات حیاتی خود، در مکانی واقع در رایانه خود (ذخیره اطلاعات بر روی داریوهای لوکال و یا درایوهایی که مرتبط با هارد دیسک های اکسترنال می باشند) و یا محلی در شبکه، پشتیبان تهیه کنید.

 

استفاده از این قابلیت این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا انجام عملیات ریکاوری اطلاعات مورد نظر، با سهولت و سرعت هر چه تمام تر، صورت پذیرد.

 

نکته: جالب است که بدانید، مشابه این قابلیت، در Windows 7 نیز وجود داشته و با نام Previous Versions of Files شناخته می شد. به منظور فعال نمودن این قابلیت در Windows 7، می بایست طبق تصاویر زیر عمل کنید:

 

40

 

41

 

42

 

43

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می نمایید، این قابلیت به صورت پیش فرض فعال بوده و در زمان هایی که نیاز به گرفتن Restore Point (به صورت دستی از سوی شما و یا به صورت خودکار قبل از اعمال تغییرات مهم بر روی سیستم) باشد، نسخه قبلی فایل های موجود در درایوی که این قابلیت بر روی آن فعال شده است، پشتیبان تهیه می شود. توجه کنید که این قابلیت بر خلاف Windows 7، در Windows 8 و بالاتر، غیر فعال می باشد و می بایست در صورت نیاز، آن را فعال کنید.

 

توجه داشته باشید که این قابلیت به صورت خودکار غیر فعال بوده و در صورت فعال شدن، می تواند به صورت پیش فرض، هر یک ساعت یکبار، اقدام به انجام عملیات پشتیبان گیری از اطلاعات حیاتی سیستم شما نماید. توجه داشته باشیدکه شما می توانید مدت زمان تکرار این عملیات را بر اساس نیاز خود، تغییر دهید. چگونگی انجام این فعالیت، در ادامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

 فعال کردن قابلیت File History در Windows 10

برای این منظور کافی است طبق تصاویر زیر عمل کنید:

 

1

 

2

 

3

 

با کلیک بر روی علامت مثبت (+)، می توانید محل ذخیره سازی اطلاعات پشتیبان گیری شده را مشخص کنید. به شکل زیر نگاه کنید:

 

4

 

نکته: همانطور که در شکل فوق مشاهده می نمایید، امکان ذخیره اطلاعات پشتیبان گیری شده در درایوی که سیستم عامل بر روی آن نصب شده است، نمی باشد.

 

در صورت عدم وجود فضایی مناسب جهت ذخیره سازی اطلاعات، رخداد زیر بوقوع خواهد پیوست:

 

5

 

به منظور فعال شدن این قابلیت، اطمینان حاصل کنید که گزینه Automatically Back Up My Files در حالت فعال قرار گرفته است. به شکل زیر نگاه کنید:

 

6

 

با انجام عملیات فوق، قابلیت File History اقدام به کپی نمودن اطلاعات حیاتی (توجه داشته باشید که این قابلیت، به صورت پیش فرض توانایی گرفتن پشتیبان از اطلاعات موجود در فولدرهای متعلق به Library های ایجاد شده بر روی سیستم (به شکل زیر نگاه کنید) و همچنین اطلاعات موجود در فضای OneDrive دارد)، نموده و شما می توانید همزمان به کار خود بر روی سیستم، ادامه دهید.

 

7

 

نکته: هنگامی که فضای مورد نظر انتخاب گردید و قابلیت File History در حالت فعال قرار گرفت، در ریشه درایو انتخاب شده، فولدری با نام File History ایجاد می گردد. به شکل زیر نگاه کنید:

 

8

 

بر اساس مطلب فوق می توان نتیجه گرفت که به منظور استفاده از قابلیت File History در راستای گرفتن پشتیبان از اطلاعات حیاتی خود، ابتدا می بایست فولدر محتوی اطلاعات مورد نظر را عضوی یک Library نمایید. بدین منظور کافیست طبق تصویر زیر عمل کنید:

 

9

 

حال به منظور مشاهده صحت انجام عملیات فوق، کافیست طبق تصاویر زیر عمل کنید:

 

10

 

11

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می نمایید، فولدر مورد نظر در زیر مجموعه Library انتخاب شده، قرار گرفته است و بدین ترتیب، امکان پشتیبان گیری از اطلاعات موجود در آن با استفاده از قابلیت File History فراهم خواهد شد.

 

به منظور مدیریت تنظیمات مرتبط با قابلیت File History، کافیست طبق تصاویر زیر عمل کنید:

 

12

 

در صورتی که نیاز دارید از اطلاعاتی که به صورت پیش فرض از آنها پشتیبان تهیه نمی شود، با استفاده از این قابلیت حمایت کنید، کافیست آنها را همانند تصاویر زیر، به محل های حمایت شده اضافه کنید:

 

13

 

14

 

15

 

فرض کنید که در درون یک فولدری که با استفاده از روش فوق، اقدام به حمایت آن نموده اید، فولدر و یا فولدرهایی قرار دارند که می خواهید آنها را از چتر حمایتی File History خارج کنید. بدین منظور می توانید از قسمت Exclude This Folder (به تصاویر زیر نگاه کنید)، اقدام به مستثنا نمودن فولدر(های) مورد نظر خود نمایید:

 

16

 

17

 

18

 

علاوه بر تنظیمات فوق، به منظور انجام تنظیمات حرفه ای تر، می توانید موارد زیر را بررسی و در صورت نیاز، تغییر دهید:

 

  •  تغییر در فواصل زمانی انجام عملیات پشتیبان گیری. بدین منظور کافیست طبق تصویر زیر عمل کنید.

 

19

 

  •  مشخص نمودن مدت زمان نگهداری از اطلاعات پشتیبان گیری. به عبارت دیگر، شما می توانید مدت زمانی که اطلاعات پشتیبان گیری در دسترس شما جهت انجام عملیات ریکاوری قرار می گیردند، مشخص کنید. اگر چنانچه گزینه Forever را انتخاب نموده اید (به صورت پیش فرض، این گزینه در حالت انتخاب شده قرار دارد)، اطلاعات پشتیبان گیری تا زمانی که فضای کافی برای نگهداری وجود داشته باشد، در اختیار قرار خواهند گرفت.

20

 

  •  آغاز عملیات پشتیبان گیری به صورت دستی. در صورت نیاز به آغاز عملیات پشتیبان گیری به صورت دستی (با فرض اینکه نمی خواهید این عملیات در مدت زمان مقرر خود به انجام برسد)، می توانید از روش زیر استفاده کنید:

21

 

  •  امکان تغییر محل ذخیره سازی اطلاعات مرتبط با پشتیبان گیری. بدین منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید:

22

 

23

 

24

 

25

 

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، امکان مشخص کردین فضایی در شبکه به عنوان فضای ذخیره سازی اطلاعات پشتیبان گیری وجود دارد.

 

نکته: قابلیت File History این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که به واسطه آن، نسخه های قدیمی اطلاعات پشتیبان گیری شده را به صورت دستی حذف کنید. فرض کنید که می خواهیم تنها نسخ پشتیبان گیری شده 30 روز قبل را در اختیار داشته باشیم. بدین منظور می توانید از دستور FhManagew.exe به شکل زیر استفاده کنید:

 

fhmanagew –cleanup 30

 

توجه داشته باشید که اگر چنانچه زمان انتخاب شده بیشتر از زمان آغاز عملیات استفاده از قابلیت File History باشد، رخداد خطای زیر به نمایش گذاشته خواهد شد:

 

26


چگونگی بازیابی اطلاعات پشتیبان گیری شده از طریق قابلیت File History

بعد از فعال شدن قابلیت File History، این قابلیت اقدام به پایش فایل ها و فولدرهای مورد حمایت خود نموده و از آنها در مسیر مشخص شده از سوی مدیر سیستم، پشتیبان تهیه می نماید. در صورت نیاز به ریکاور نمودن فایل و یا فولدری در شرایط خاص، می توانید طبق تصاویر زیر عمل کنید (در مثال زیر فرض شده است که فولدری که در ریشه درایو E وجود داشته، به صورت اتفاقی حذف شده است):

 

27

 

28

 

29

 

به منظور ریکاوری فولدر و یا فایل مورد نظر به محل اولیه خود، کافیست بر روی دگمه سبزرنگ پایین صفحه، کلیک کنید. بدین ترتیب، عملیات ریکاوری آغاز شده و در انتهای عملیات، محل قرارگیری فایل و یا فولدر مورد نظر به نمایش گذاشته خواهد شد (توجه داشته باشید که با انجام این عملیات، فایل و یا فولدر مورد نظر به محل اولیه خود ریکاوری می گردند). به شکل زیر نگاه کنید:

 

30

 

نکته: اگر چنانچه می خواهید فایل و یا فولدر مورد نظر، به محلی غیر از محل اولیه خود ریکاوری شوند، کافیس طبق تصاویر زیر عمل کنید:

 

30 1

 

 

30 2

 

اگر چنانچه چندین نسخه از فایل و یا فولدر مورد نظر، وجود داشته باشد؛ می توانید با انتخاب دگمه های عقب و جلو موجود در پایین صفحه، به نسخه مورد نظر خود هدایت شده و عملیات ریکاوری را بر اساس آن به انجام برسانید. به شکل زیر نگاه کنید:

 

31

 

نکته: روش دیگر جهت دسترسی به پنجره عملیات ریکاوری اطلاعات، در تصویر زیر آورده شده است:

 

32

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می نمایید، جهت استفاده از این روش، ابتدا می بایست به محل قرارگیری فایل و یا فولدر مورد نظر مراجعه نموده و سپس بر روی گزینه History کلیک کنید.