x
تبلیغات

 

چرخه حیات (Life Cycle) یک رایانه در شبکه های بزرگ، قطعا چیزی فرآتر از پیکربندی (ایجاد / بکارگیری) و از مسیر خارج کردن آن در نظر گرفته می شود.

 

 اولین قدم در بکارگیری از یک رایانه در شبکه های بزرگ، برنامه ریزی در راستای آماده سازی سخت افزار مورد نیاز بر اساس استراتژی خرید تولید شده از سوی واحدهای مرتبط سازمانی، به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بعد از اتمام این فاز، می بایست بهترین راه جهت پیکربندی اولیه رایانه خریداری شده را در دستور کار قرار داد.

 

به عنوان مثال، از میان راه حل های موجود در نصب سیستم عامل و پیکربندی های اولیه آن، از کدامین روش می بایست تبعیت نمود؟ فاز سوم در این پروسه را می توان در برنامه ریزی برای در اختیار قرار دادن نرم افزارهای مورد نیاز کاربران و مدیریت و پشتیبانی کاربران، خلاصه نمود. از جمله فعالیت های بسیار مهم مورد نیاز در پیمایش این فاز از عملیات، آموزش کاربران جهت بهره برداری مناسب از منابع در اختیار آنها بوده که اجرای آن می تواند منجر به کاهش مشکلات بوجود آمده در راستای استفاده از سیستم عامل و نرم افزارهای موجود در آن بی انجامد. در نهایت نیز، رایانه های مورد استفاده به نقطه ایی خواهند رسید که امکان استفاده از آنها جهت پشتیبانی از تکنولوژی های جدید، وجود نداشته و لذا می بایست آنها را بازنشسته نموده و یا اقدام به ارتقاء سخت افزاری و یا نرم افزاری آنها نمایید.


123


در این سری مقالات تلاش شده است تا به توضیحات کافی شما را در پیمایش فازهای مورد اشاره در پاراگراف های فوق یاری رسانده و شما را با راه حل هایی آشنا کنیم که می تواند این فعالیت را برای شما آسان نماید. توجه داشته باشید که این مطالب بر اساس تجربیات چندین ساله اینجانب در کار با سازمان های بزرگ به دست آمده است و امیدوارم برای شما راه گشا باشد. با ما همراه باشید...


مدل چرخه حیات یک رایانه در شبکه های بزرگ

در روزگاری که همواره شاهد تغییر در شکل و شمایل انجام فعالیت های کاری هستیم، استفاده از تکنولوژی هایی که بتوانند خود را با این رویداد سازگار نمایند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این راستا، کارمندان یک سازمان بلوغ یافته، با استفاده از تجهیزات گوناگون ارتباطی (مانند استفاده از گوشی های هوشمند، تبلت ها و غیره) که در اختیار دارند، می توانند وظایف خود را به نحوی به انجام برسانند که فارغ از محل فیزیکی آنها (بر اساس سیاست های تدوین شده برای هر سازمانی، ممکن است کاربرانی بخواهند فعالیت های محول شده به خود را بدون آنکه نیاز به حضور فیزیکی در محل خاصی را داشته باشند، به انجام برسانند. ممکن است انجام این فعالیت ها زمانی رخد دهد که آنها در سفر کاری و یا تفریحی به سر می برند و یا آنکه انجام این فعالیت ها به استفاده خاصی از تجهیزات ارتباطی مرتبط نباشد)، این فعالیت ها به انجام برسند. در این میان، شرکت مایکروسافت با ارائه Windows 10 توانسته است راه حل هایی جهت پیاده سازی این مفهوم را برای سازمان ها به ارمغان بیاورد و مدیران شبکه نیز خواهند توانست با استفاده از این قابلیت ها، نیاز کاربران خود را مرتفع سازند.


شرکت های بزرگ با بلوغ سازمانی بالا، به طور مداوم در حال مدیریت کردن فازهای (که عبارتند از برنامه ریزی، خرید سیستم، نصب و پیکربندی سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز کاربران و در نهایت، مدیریت و حمایت از کاربران در محیط های عملیاتی) مرتبط با چرخه حیات رایانه های خود می باشند. توجه داشته باشید که آغاز و سپس اتمام این چرخه زمانی که یک رایانه را جایگزین یک رایانه دیگر می نماید و یا آن را به طور کامل بازنشسته می نمایید، خواهد بود.


همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد، فاز اول مدیریت حیات یک رایانه، با برنامه ریزی برای خرید آن بر اساس سیاست های تدوین شده از سوی سازمان شما آغاز می گردد. این سیاست که بر اساس مستندی با عنوان "فرآیند خرید سخت افزار" شناخته می شود، می تواند بر اساس جلسات متعدد واحد فناوری اطلاعات سازمان با دیگر واحدهای سازمانی تولید شود. در نهایت، مستند تولید شده را در اختیار مدیریت ارشد سازمان خود قرار داده و تاییدیه اجرای آن را دریافت نمایید. فاز دوم که شامل آماده سازی رایانه برای استفاده در نظر گرفته می شود، شامل نصب سیستم عامل و تنظیمات ابتدایی مرتبط با آن می باشد. در اختیار قرار دادن نرم افزارهای کاربردی، به عنوان فاز سوم، شامل نصب نرم افزارهای مورد نیاز کاربران خواهد بود. همچنین، به عنوان فاز چهارم، می توان از در اختیار قرار دادن رایانه به کاربر درخواست کننده آن و حمایت از کاربر در مدت زمان استفاده از ان، اشاره کرد. در نهایت نیز، ارتقاء (از منظر نرم فزاری مانند ارتقاء سیستم عامل و یا نرم افزارهای نصب شده بر روی آن) و یا بازنشسته نمودن رایانه (حذف اطلاعات سازمانی از روی آن و بازیافت قطعات و یا فروش آن به افراد و یا شرکت های متقاضی) را می توان به عنوان فاز نهایی در چرخه حیات یک رایانه در نظر گرفت.


امیدوارم به در این قسمت از سری مقالات، شما را با موضوعات مورد بحث در خصوص چرخه حیات یک رایانه در سازمان های بزرگ، آشنا نموده باشم. در قسمت دوم از این سری مقالات، به موضوعات مرتبط با برنامه ریزی برای خرید و انجام عملیات خرید رایانه، اشاره خواهم نمود. با ما همراه باشید...